Ballonkabát, az elnyűhetetlen, örök klasszikus
2015. október 07. írta: lauren_blogger

Ballonkabát, az elnyűhetetlen, örök klasszikus

Az ősz közeledtével muszáj valamit magunkra venni eső ellen, lehetőleg, amiben nem sülünk meg. A tervezők idén is gondoskodtak róla, hogy ne legyen könnyű senkinek sem a választás. Az őszi és tavaszi napok kedvelt felsőruházata a ballonkabát, mely közel száz évre visszanyúló történetével a huszadik század egyik illusztris ruhadarabja. Sosem megy ki a divatból.

trench_coat_main.jpg

Időtlenül stílusos, szinte bármivel, bármilyen alkalomra viselhető – pont az univerzalitása miatt mindenki gardróbjának egyik alapfelszerelése. Öltönytől a hétköznapi viseletig, szinte bármihez jó. A két legnépszerűbb alapszín a bézs és a tengerészkék, vagy sötétkék, de egyre kedveltebb a fekete, sőt hölgyek mindenféle színben viselik.

bruberry_brit_trenchcoat.jpg

A mai értelemben vett ballonkabát születésének apropója az első világháború volt: 1914-ben az angol hadsereg megrendelésére készítette el a Burberry az első, nagy igénybevételre is alkalmas trench coat-okat (az angol „trench” lövészárkot jelent). 1901 óta Thomas Burberry cége volt a hivatalos beszállítója a brit hadsereg több ruhadarabjának, bár már az 1850-es évektől gyártott szél és eső-álló kabátokat. A brit cég találta fel a gabardin szövetet, amely elég nagy igénybevételt is kibírt, szinte elnyűhetetlen anyag lévén, ebből készültek a nehéz gyapjúkabátokat leváltó ballonkabátok.

bruberry_london_trenchcoat.jpg

Az első ilyen kabátok kialakítása nagyjából teljesen megegyezett a mostaniakéval: a vállpántok a kitüntetések, a kabát ujján levő csuklópántok a kisebb eszközök elhelyezésére szolgáltak, a rögzíthető övbe pedig szintén megannyi dolgot tűzhettek. Elkészítésüknél fontos szempont volt, hogy nehezen szakadjanak ki, jól kiállják az esőt, de a minőség azért volt fontos, mert főként tisztek számára készültek. Általában kivehető belső bélésük volt, így váltak minden évszakban hordhatóvá.

aquascutum_trench_coat.JPG

(Egy korabeli Aquascutum hirdetés az 1920-as évekből).

Idővel a volt katonák vitték be a kabátot a hétköznapi viseletbe, mivel a háború után is az elnyűhetetlen kabátot hordták. Nem sokkal később nők is elkezdtek viselni, és így hamar uniszexé vált a „trencskó”, még a második világháború ideje előtt. A Burberry a húszas évek elején felfrissítette a ballonkabátot, és az ismert kockás béléssel kezdte gyártani (amit később, 1967-ben le is védetett). A harmincas években a szintén nagy múltú, de itthon kevésbé ismert Aquascutum nevű angol gyártó is nagyobb erőkkel folytatta a trench coat gyártást óriási sikert aratva. Ők a Burberryt megelőzve is már gyártottak hasonló fazonú kabátot, csak nem olyan erős anyagból. Különösen a negyvenes években lett sikeres az Aquascutum, bár ebben az időszakban bizonyára a filmipar is erősen rásegített a ruhadarab népszerűségére. Később az amerikaiak és a szovjetek is kifejlesztettek a ballonkabáthoz hasonló öltözéket, kifejezetten a hadszíntérre.

humphrey_bogart-aquascutum_trench.jpg

(Humphrey Bogart a Casablanca egyik jelenetében).

A film noir időszakában az eredeti szerepéből kifordulva, inkább a filmek hőseinek viselete lett – akkoriban szinte egyetlen film sem volt, amiben ne tűnt volna fel a híres kabát, és így vált Dick Tracy, Mike Hammer, Clouseau felügyelő, vagy a Humphrey Bogart által alakított detektívek, idővel aztán Columbo és más kitalált hősök elengedhetetlen kellékévé. A hatvanas évektől fogva az üzleti élet tavaszi felsőruházata lett, öltönyre és kosztümre véve is remekül mutat. A ballonkabát klasszikus elemei a felhajtható, legombolható gallér, a vállat és hátat fedő nyereg rész, az állítható méretű kabátujj, a zsebfedős zsebek, a dupla gombsor, és a bujtatós öv.

burberrby-trench-coats-1920.jpg

A nélkülözhetetlen ballonkabátért nem muszáj kiadni óriási összegeket - a hazánkban közkedvelt fast fashion H&M-ben már 20-25.000 forinttól kapható, a fiatalok körében népszerű ZARA ilyen kabátokat 30 ezer forint körüli összegért kínál. Aki a trench coat abszolút királyát, egy Burberry-t szeretne magának, az viszont 1500 és 1800 angol font közötti összegért vásárolhat magának akár női, vagy éppen férfi kabátot. A ballonkabát népszerűsítésében a Burberrynek továbbra is óriási szerep jut, hiszen ők indították el az Art of the Trench nevű kampányt, ami valójában egy profi fotó gyűjtemény ballonkabátot viselőkről, ahová bárki tölthet fel képeket, amint Burberryben pózol.

Kövess Te is minket Facebook-on!

A bejegyzés trackback címe:

https://lauren.blog.hu/api/trackback/id/tr337925182

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása