Nem csak magától megy, de felismeri a forgalmat és kormányoz is a Volvo XC 90, melynek új funkcióját a jövőben igyekszik bevezetni a svéd gyártó. A rendszer már létezik, jelenleg Göteborg környékén tesztelik 100 autóval. Videóval!
A kormányzás nélküli autó évtizedek óta az egyik legfőbb utópia, amit dédelget magában az emberiség. Ez már nem is annyira a jövő, sokkal inkább a jelen: a Mercedes E és S-osztály érzékeli a környező autókat és magától lassul és gyorsul (adaptív sebességtartó automtaika, stb.). A legújabb 7-es BMW magától parkol be egy távirányító segítségével, anélkül, hogy a sofőr benne ülne. A svédek új crossover-e, mely már Kínban készült modern formavilággal, a legújabb technológiát ülteti gyakorlatba.
2017-től tervezi a Volvo a sorozatgyártásban is elérhetővé tenni azt a funkciót, amellyel a kocsi szó szerint önmagát vezeti – kormányozni sem kell. Eközben a hatalmas fedélzeti kijelzőn filmezhetünk, olvasgathatunk vagy csak nézhetjük a tájat. Ez a technológia már önmagában innovatív, nem is beszélve arról, ahogyan az intelligens rendszertől a vezető visszaveszi az irányítást. Az autó zavarba ejtően okos, mintha személyisége lenne: a vezető beírja a navigációba a célállomást, és ha a kocsi képes átvenni az irányítást menetközben (alkalmas terepviszonoyok, stb.) akkor a kormányon levő karok finom zöld pulzáló fénnyel jelzik. Ekkor átadhatja a sofőr a kocsinak a kormányzást.
Az út innentől még izgalmasabb: a műszerfalon kis visszaszámláló jelzi, mennyi idő maradt még hátra az automata pilótavezérlésből, miközben valós időben mutatja a forgalmi viszonyokat és a lehetséges közlekedési megoldásokat, például hogy balra kerülve előz meg egy kocsit, majd vissza sorolva jobbra kimegy a következő lehajtón, és így tovább.
Amikor már csak 1 perc maradt az automata vezérlésből, a kocsi ezt jelzi és a karok együttes lenyomásával visszavehető a kézi irányítás. Ha ez nem történne meg, az autó a legközelebbi biztonságos helyen egyszerűen leparkol. A rendszer elég egyszerűnek és intuitívnak tűnik. Az automatikus utazás során felmerülő problémák esetén is figyelmeztetésekkel jelez, ennek ellenére érdekes kérdéseket is felvet.
Egy önjáró autó, ami nem mellesleg közel 3 tonna által okozott kárért, legrosszabb esetben emberi sérüléssel, halállal járó balesetért ki a felelős? A sofőr? Az autó? Netán a Volvo? A sofőrnek is fel kell készülnie egy esetleges hirtelen vészhelyzet esetén, hogy a békés filmezés, olvasás közben egyszer csak sípoló hang, villogó kijelző és mindenféle figyelmeztető jelzés robaja zökkenti ki egy 60-70 km/h-val guruló kocsiban – ki hogyan reagál, és mennyi a reakcióidő? A felmerülő kérdésekkel együtt is egy nagyszerű ötlet remek kivitelezéséről beszélhetünk, ami majd másfél-két év múlva kerül be a kocsikba, amíg minden bizonnyal fejlődik.
Ti vállalnátok egy ilyen utazást?
Kövess Te is minket Facebookon!