A Corvette Stingray vagy ahogyan sokan hívják „The Road Shark” a 60-as évekbeli Amerika egyik legmeghatározóbb és legkarakteresebb sportautója, amelynek formái valóban egy cápára emlékeztethetik az embert. A modell 1963-as indulása óra kultusz-autó, egyes ritka modellek több millió dollárba kerülnek.
A Stringray eredete 1963-ba nyúlik vissza amikor is bemutatták a Chevrolet Corvette második generációjaként. Megjelenésekor mindenidők egyik legizgalmasabb és legelragadóbb dizájnjával rendelkezett és ez a kijelentés a mai napig megállja a helyét. A modell felháborítóan népszerű volt a mutatós és agresszív karosszériának köszönhetően. Így nem is lepődhetünk meg azon, hogy a gáyrtási évek során, 1963-1967 között nem kevesebb mint 117,964 jármű gördülhetett le a futószalagról sportkupé és kabrió változatból vegyesen. A verda külsejét egy 1960-as tanulmányautó ihlette a „Q-Model concept” amelyről bővebben itt olvashattok.
(Korabeli marketing fotók a Stingray-ről).
A Corvette volt az első amerikai sportautó amely független hátsó felfüggesztéssel rendelkezett és egyedi megoldásokat alkalmazott a laprugók lengőkarokhoz való rögzítésében is. Az alkotók ezzel a speciális műszaki megoldással érték el, hogy a jármű kiváló irányíthatósági, kezelhetőségi mutatókkal rendelkezzen a versenytársakhoz képest.
(A képen a mára igen ritka 1963-as Grand Sport).
A felfelé bukó fényszóróktól a hátsó csónakfarok alakú osztott szélvédőkig már az 1963-as Corvette is elképesztően mutatós volt. Idővel a gyár számos finomítást végzett el a dizájnon a rövidke 1963-1967-ig tartó gyártási időszak alatt. Ezek közül az egyik legszembetűnőbb hogy a kezdeti osztott hátsó szélvédőt a későbbiekben egybefüggő üvegfelületre cserélték vagy amikor a motorháztetőn elhelyezkedő légbeömlőt változtatták meg. A modell ilyen gyakori frissítése, a különleges forma, valamint a 4 éves gyártási periódus is hozzájárult ahhoz, hogy a Stringray minden idők egyik legimádottabb, kultikus ritkasága legyen.
(Az 1967-es Corvette Stingray kabrió és kupé változata).
Az évek alatt számos motortípust jelent meg opcióként a vevők számára, a 250 lóerős kis blokkos V8-astól az 500 lóerős „L88”-as típusjelű benzinfaló változatig, amelyből mindössze 20 darab készült húzós költségeinek köszönhetően. Egy ilyen modellt manapság bőven 1 millió dollár fölötti áron vesztegetnek.
(A legendás L88-asokat közel 300 millió forintért vesztegetik)
A Corvette második generációja a motorsportban is szép sikereket ért el. Az 1963-as Corvette Grand Sport változata számos címet begyűjtött és legendás versenyzők ültek a volánja mögött, ebből a típusból mindössze 5 darab (!) készült mielőtt a General Motors leállította a gyártási projektet – és szerencsére mindegyik fennmaradt. Ezen öt autó mindegyike magánkézben van jelenleg, ráadásul ezek mindenidők legértékesebb Corvette-jei. Az öt modellből álló sorozat egyes példányainak értékét 6 és 8 millió dollár közé taksálják. Érdekesség hogy a Grand Sport népszerűsége miatt sok kiváló minőségű replika készült el belőle. A Halálos Iramban sorozat ötödik részében is egy ilyen autót használnak a grandiózus nyitójelenetben.
A Stingray nagyon keresett a gyűjtők között, több híres ember is birtokol egy vagy akár több darabot is e remek járgányokból. Az egyik leghíresebb közülük Jay Leno amerikai műsorvezető aki köztudottan a járművek szerelmese é eszeveszett gyűjtő. Több nagyon egyedi gépet is a magáénak tudhat már, gyűjteményének egyik gyöngyszeme egy 1963-as Corvette Stingray, erről a gépről a saját Youtube csatornáján is megosztott egy videót.
Az utóbbi évtizedekben már több újabb „Stingray” elnevezésű Corvette modellt is piacra dobott a General Motors de az eredeti karakterével és hírnevével kevesük veheti fel a versenyt. Bizton állíthatjuk hogy a 60-as évekbeli Stingray-ek az utcák vitathatatlan királyai közé tartoznak.
(írta: BenyM)
Nektek is tetszik ez a csodás klasszikus?
Lájkold Te is Facebook-oldalunkat, ahol napi tartalom és friss cikkek várnak!