A tömegközlekedés illemszabályai
2016. június 12. írta: lauren_blogger

A tömegközlekedés illemszabályai

A tömegközlekedés a legtöbb ember számára egy olyan terep, amivel nap, mint nap szembe kell néznie, mégsem tartozik annyira a „természetes” élethelyzetek közé.  Eltérő habitusok, más-más emberek, különböző szociális és kulturális szintek ütköznek (olykor szó szerint) a tömegközlekedésben, Mégis, hogyan élhetjük ezt túl és hogy illik viselkedni?

publictransport-lauren-blog-2.jpg

Nem csak az metrózik olyankor, akinek nincs kocsija, de sokan olyanok is használják, akik egyszerűen rosszul vannak szocializálva. Egymás lökdösését, taposását, a „rálehelést” és a verekedést elkerülendő, mindenkinek tudni kell(ene) mit illik tömegközlekedés során és mit nem. Az ember már csak maga miatt is méltóságtejesen akar viselkedni egy ilyen, sokszor kényelmetlen szituációban.

A személyes tér jelentősége

publictransport-lauren-blog-1.jpg

A proxemika „a kommunikáció és a hétköznapi tevékenységek során a személyek között betartott távolság, a tér emberi felhasználása a kultúra egyik jellegzetes megnyilvánulási formája.” A személyes térre való igényünk hatványozódik a tömegközlekedési eszközökön. A pici üres helyért is elindul olyankor a harc – itt eldöntheti az ember, hogy elegánsan viselkedik vagy nem.

publictransport-lauren-blog-9.jpg

Tiszteljük a másik privát szféráját, ne dörgölőzzünk a másikhoz, s amennyire csak tehetjük, úgy álljunk, hogy minket is minél kevésbé érintsenek. Célszerű megőriznünk személyes terünk érintetlenségét a végsőkig, persze van, amikor ez nem megoldható, de ha megpróbáljuk, a környezetünk is értékelni fogja.

 Ne blokkoljuk az ülőhelyet

publictransport-lauren-blog-3.jpg

Gyakori konfliktusforrás, amikor valaki úgy áll,hogy „eltorlaszolja” a helyet. Persze leggyakrabban ez nem szándékos, de okozhat felháborodást. Hasonló helyzet, amikor valaki nem az ablak mellé, hanem a külső helyre ül – ilyenkor vagy fel van háborodva, amikor valaki beülne az üres helyre, és neki fel kell állni; vagy aki áll, meg sem meri kísérelni, hogy beöljön. Hasonló a helyzet a széken utaztatott poggyásszal.  Ha megtehetjük, ügyeljünk arra, ha valaki a környezetünkben helyet akar foglalni, meg tudja tenni és ne bennünk lássa – még ha nem is jogos – az akadályt.

Hangerő

publictransport-lauren-blog-5.jpg

Még anyáink is fülhallgatóval a fülükben utaznak, hiába nem szól semmi benne – az emberek igyekeznek kizárni a zajos környezetet, különösen a fárasztó nap végén. Ha úgy döntünk egy kis zenehallgatással dobjuk fel az ingázást, ellenőrizzük a hangerőt. Talán élvezzük a szuper dallamokat, a többiek már annál kevésbé. Térjünk ki a beszélgetésre is – társaságok elragadtatott hangulatban tudatják a világgal örömüket vagy bánatukat, ami nem éppen illendő. Az ordítva telefonálást mellőzzük, ugyanígy a személyes, privát információk, események és titkot ecsetelése mindenki füle hallatára nem csak hogy nem méltóságteljes, de a legtöbb ember nem is kíváncsi rá, meg van a maguk gondja-baja.

Jegyeket, bérleteket…

Lyukasztásnál, bérlet ellenőrzésnél sokan akkor kapnak észbe és így egy rögtönözve egy jó kis társaság tud összejönni a feltorlódott emberekből. Mindenkit idegesít a nyakába lihegő, rohanó embertársa, ezen élmények redukálhatóak, ha előkészítjük bérletünket vagy jegyünket.

A megfelelő helyen megállni

publictransport-lauren-blog-4.jpg

Ebből sok konfliktus adódik – lihegések, cettegések, beszólások, mindezt azért, mert nem tudjuk, hogy a másik párszáz ember éppen mit gondol és mit akar. Ha a megfelelő, tehát jobb oldalon állunk a mozgólépcsőn, teljesítjük a „tömegközlekedés idevágó szabályát”, aki siet, az pedig kerülhet balról. Sokszor belekötnek az emberbe ha az ajtó előtt áll – nos, egy dugig tömött metrón vagy buszon nem is tehetünk mást. Ha mégis megtaláltuk a számunkra legoptimálisabb koordinációs pontot egy ajtó mellett, ügyeljünk rá, hogy le-, és felszállásnál a többiek tudjanak közlekedni. A többi már nem rajtunk múlik, bízzunk benne, hogy feltételeznek némi indulatot részünkről.

Evés-ivás, pipere és hasonlók

publictransport-lauren-blog-10.jpg

Ha nem is törődnénk a többi emberrel, már csak a saját méltóságunk miatt sem javasolt gyros-sal, vagy bármi egyéb csöpögős-folyós étellel felszállnunk. Ugyanez a helyzet a körömvágással, hölgyeknek körmöm lakkozással vagy sminkeléssel. Egyszerűen a privát szféránkhoz tartozó tevékenységek, amiket nem illik és nem is jó „nyilvánosság előtt” végezni.

Megfelelő érzék a helyünk felkínálásához

publictransport-lauren-blog-6.jpg

A legáltalánosabb, de szerencsére sokak számára magától értetődő. Férfiak, különösen ha fiatalok legjobban teszik ha inkább nem ülnek le – ha mégis sok az ülőhely, érdemes megkérdezni helyet foglalás előtt a körülöttünk levő hölgyeket, idősebb urakat hogy kívánnak-e leülni. Erre senki sem sértődhet meg, bár túlzásba is lehet ezt vinni, például hangos felszólalással, amikor "helyet kérünk az idős úrnak" és egyéb módon igyekszik valaki koordinálni a társaságot.

publictransport-lauren-blog-7.jpg

Ha mégis ülünk és nincs szabad hely, mindenképpen fel kell kínálni várandós anyukáknak (de nehogy a teltebb vagy jóllakott hölgyeket nézzük annak, mert az igen kínos) valamint az idős hölgyeknek – itt jegyeznénk meg, hogy manapság már sajnos ritka hogy fiatal férfi fiatal hölgyet kínál hellyel, pedig ez így illene. Ezért javasoltuk, hogy inkább egy férfi, ha teheti, ne üljön le.

Ha fentiekre ügyelünk, és ehhez hasonló elvek szerint utazunk a "tömegen", garantáltan könnyebb lesz átvészelnünk!

Ti milyen furcsaságokat tapasztaltatok tömegközlekedés során?

Látogasd meg Facebook-oldalunkat!

A bejegyzés trackback címe:

https://lauren.blog.hu/api/trackback/id/tr378801250

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

akov · http://borrajongo.blog.hu 2016.06.13. 07:39:32

Ja, és sokan le is fürödhetnének mielőtt buszra szállnak...

PonDrow 2016.06.13. 08:31:08

"sokan olyanok is használják, akik egyszerűen rosszul vannak szocializálva."
Nem rosszul, hanem egyáltalán nem. A mai magyar társadalom arra épül, hogy mindenki az egóját növelje és minél önzőbb legyen. Így tudja maximalizálni a saját hasznát és élvezetét. Leszarja a többség, hogy másnak esetleg zavaró lehet a viselkedése. Mert a többség tehetetlen velük szemben. Mint a tanárok a renitens gyerekkel. Nincs eszköz a kezünkben.

Lángharcos 2016.06.13. 08:46:13

Hagyjuk már ezt a férfi nem ülhet le dolgot. Miért ne ülhetne le, amikor ugyanúgy elfárad, mint egy nő?
Egy fiatal ugyanúgy elfárad, mint egy idős, főleg ha 12 órás műszakból jön haza.

Ha úgy érzed, nem bírsz állni és nincs hely, kinyithatod a szádat és szépen udvariasan megkérheted a körülötted ülőket, hogy adjanak neked helyet. Ahelyett, hogy félhangosan hőbörögnél a mai fiatalokról és hogy nem tisztelik a kort - te se adod meg nekik a tiszteletet, hogy normálisan közelítsd meg őket, ők se fogják akkor.

nagyonanyuka 2016.06.13. 08:54:12

"mindenképpen fel kell kínálni várandós anyukáknak (de nehogy a teltebb vagy jóllakott hölgyeket nézzük annak, mert az igen kínos)" - na de honnan tudom, hogy az illető terhes vagy dagadt? A legjobb lesz, ha nem állok fel, így nem kerülhetek kínos helyzetbe...
Kedvenc történetem: még gimis koromban nagy hátizsákkal, korcsolyával a kezemben, akkora télikabátban, amibe háromszor belefértem volna, felverekedtem magam a tömött buszra. Az ajtó melletti ülésről rögtön felpattant egy fiatal hölgy, én meg lehuppantam, a hátizsákkal a hátamon. Aztán amikor a hölgy angyalian mosolygott rám, akkor kezdtem el gondolkozni, hogy talán azt hiszi, várandós vagyok... Hát angyalian visszamosolyogtam és domborítottam a nagy kabát alatt a hasam. De nem volt furcsa neki, hogy terhesen korcsolyázni megyek?

BircaHang Média szerkesztősége · http://bircahang.org 2016.06.13. 09:30:09

"manapság már sajnos ritka hogy fiatal férfi fiatal hölgyet kínál hellyel, pedig ez így illene"

Most akkor liberalizmus van vagy nincs?

Mert én eddig azt olvastam a ballib médiákban, hogy csak egyes szörnyű diktatúrákban, mint pl. az emberevő Putyin hazájában szokás átadni a helyet minden nőnek.

Mester.Tamás 2016.06.13. 09:34:23

Ilyenkor mindig eszembe jut az örökbecsű mondás, "aki 30 éves kora után is tömegközlekedni kényszerül, az nem sikeres ember"

együttnemműködő 2016.06.13. 09:34:33

Valahogy vártam ezekhez a pontokhoz egyfajta megoldást, útmutatást ahhoz, mit kell tenni utasként az ezeket megszegőkkel kulturált, de határozott módon, hogy ne érezzük miattuk kellemetlenül magunkat az utazásunk hátralevő részében.

Mark yhennon · http://markyhennon.blog.hu 2016.06.13. 09:55:45

Az ül igéből hogy lesz leölni? Olyan szó, hogy fiatalak nincs. Ez egy trehány és gyenge írás lett, ráadásul kanyarban sincs a realitásokhoz képest.

2016.06.13. 09:57:31

@Mester.Tamás:
Aki meg inkább áll a dugóban, hogy sikeres embernek mutassa magát, az ostoba ember.

akov · http://borrajongo.blog.hu 2016.06.13. 10:06:43

Még egy dolog, amivel ma reggel a metrón találkoztam. Hátitáska "nemlevétel", bunkó módon dörgölőzés máshoz vele. Jaj.

erol 2016.06.13. 10:08:41

@Mester.Tamás: Marhaság. Mi köze van a közlekedésnek a sikerességhez?

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2016.06.13. 10:14:28

@Mester.Tamás: lehet örökbecsű, csak épp baromság. Egy távolsági vonaton az első osztályú jegy akár többe is kerülhet, mint egy használt autó, és utazás közben még dolgozni, pihenni is lehet.

Treff Bubi 2016.06.13. 10:19:51

Én a felsorolt problémák nagyjából mindegyikét megoldottam eddig azzal, hogy megkértem az illetőt, álljon arréb/tegye át a táskáját/adja át a helyét, stb. Ha normális hangon beszélnek az emberrel, nem nagyon kekeckedik.

uboat 2016.06.13. 10:24:38

@nagybalfasz: Nem hazudtolod meg a neved! Soroksár-belváros tömegközlekedéssel 1:10, kocsival 25 perc, kb. 3 perc dugóval. De te vagy a sikeres ember, aki 30 felett lóf...szt sem ért el.

erol 2016.06.13. 10:32:57

@uboat: Ja, az sikeres aki Soroksárról jár a belvárosba? Egyébként azt miből lehet tudni, hogy a kolléga lóf...szt sem ért el?

2016.06.13. 10:36:58

@uboat:
Vár én nem költöztem annyira ki a faszba, de azért nagyon nem mindegy, hogy 2 * 25 perc gyakorlatilag a semmire megy el az életedből, vagy 2* 1 óra 10 perc olvasással. Ok, tudom, ti prolik utóbbit nem szoktátok csinalni...

Érdekes amúgy, hogy Budapesten a 300 nettó fölött kereső ismerőseim közül szinte senki sem jár autóval dolgozni, az sem, akinek amúgy van 2 is, ugyanakkor a prolik többsége akkor is ragaszkodik az autóhoz, ha amúgy úszik a hitelben.

2016.06.13. 10:41:40

@erol:
Meg miből, hogy mennyi idős vagyok?

Amúgy ez a 30 fölött nem sikeres az, aki egy olyan szöveg, mint mikor valaki azt mondja, hogy ezeknek már 30 évesen sörhasuk van. Mert miért ne lehetne valakinek 20 évesen sörhasa, aztán 40-50 évesen meg nem? Vagy 25 éves korában autóval jár, 35 évesen meg nem. Mindezt úgy, hogy 35 évesen keres sokkal többet. Én például fizetés duplázás után adtam el az autómat, mert immár az új helyen nem kellett autó.

Jóléti Dán Kekszesdoboz 2016.06.13. 11:03:27

@Mester.Tamás: Mester Tamás személyesen? Nagyon durva.

Fotelrocker2 · http://budapest.blog.hu 2016.06.13. 11:14:16

@Mester.Tamás: És csupa ilyen hülyeséget jegyeztél meg az életben? Pfff....

lauren_blogger 2016.06.13. 11:46:18

@Mark'yhennon: köszönjük az észrevételt, javítottuk az elírást!

Peetee 2016.06.13. 12:51:00

A vonatokon nagyon megy a helyfoglalás; a legjellemzőbb, amikor a 4es helyen ketten ülnek, egyik belül, másik kívül, mindkettő mellett a csomagja. Semmi baj nincs ezzel, amíg nincs tömeg én is így utazom, így kényelmes. A gond akkor van, amikor le szeretnél ülni, mert pofákat vágnak, felháborodnak, puffognak. Nem értem,h miért?!

Az ajtóba beállókat a villamoson imádom. Nyomul-törtet-furakszik az ajtó felé amikor megáll a villamos, aztán megáll az ajtóban, mert ő majd a következőnél (!) száll le. Mögötte még 5en szállnának le, aztán lentről 15en fel, de ő kitartóan áll ott, nem számít senki és semmi.
Ugyanez a fajta megvan a vonaton is: Amikor már lassít a vonat a megálló felé, akkor feláll, pakolászik, táskát levesz, kabátot igazít...stb. Közben már 10en mennének az ajtó felé, a vonat mindját megáll, de ő még cipőt igazít. Vonat megáll, emberek átverekedik magukat rajta, le tudnak szállni. Emberünk elkészül, jönnek a felszállók helyet keresvén, a megállóban állunk még. Ő ekkor szépen kényelmesen elindul az ajtóhoz, mert 8,7km-el távolabb, kb. 9 perc múlva le fog szállni. Utána még ott toporog idegesen és türelmetlenül 9percig. Agyrém.

Jottó 2016.06.13. 13:09:44

estig lehetne itt sorolni a f*szságokat, de mi a megoldás? az is jó amikor anyuka a kisgyereket felállítja maga mellé az ülésre, még télen is, sáros csizmában.. aztán másnap ő akad ki a legjobban hogy a mocskos ülés összekoszolta a fehér nadrágját..ezek az emberek otthon is a gyereket sáros cipővel felállítják az ágyra? külföldön azt tapasztaltam h megmondják a kisgyereknek, hogyan illik tömegközlekedni..itthon jellemzőbb az "én gyerekem az isten,nehogymár rászóljak", akkor is ha a szemben ülő néni térdét rugdossa nagy bőszen.. mostanában a másik jellemző, még vonaton is, hogy egyesek lagzilajcsit hallgatnak maximum hangerőn, mintha éppen lagziban volnának..

nagybalfasz (törölt) 2016.06.13. 13:46:01

@Peetee:
A legjobb, mikor nem nem tud már több utas felszállni a buszra, miközben a busz közepén táncolni lehet, csak az ajtó előtt falat képeznek a tahók.

gchg 2016.06.13. 16:22:01

Első ajtós felszállásnál az első kettő ajtónál vágni lehetne az utasokat, akkora a sűrűség, míg hátul ülőhely is lenne bőven, ha méltóztatnának az utasok beljebb fáradni...

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2016.06.13. 17:40:15

Ha már magyar példával is foglalkozni akarnánk, érdemes lenne azokat a trolikat elővenni, amelyeknél a BKV bevezette, hogy felszállni csak az első ajtón át lehet, azért, hogy az utasnak meg kelljen villantania valamit a szerencsétlen sofőr felé, ami bérletre emlékeztet, elég fölöslegesen.

Eltekintve attól, hogy többszörösére nőtt a megállókban állással töltött idő, a busz elején zsúfolt tömeg lesz, ahová az új utasok felszállása is nehéz, a hátsó részben pedig néha kényelmesen tágas terek várják a utasokat. Mivel erre a hülyeségre sokáig nem volt szükség, az emberek megszokták, hogy felszállnak, keresnek egy elfogadható állóhelyet a közelben, megkapaszkodnak, és viszonylag háborítatlanul utazhatnak, amíg el nem érkeznek az úticéljukig. Az emberek még nem jöttek rá, hogy ennek a békés időnek vége, és egy eléggé megtelt trolin folyamatosan hátrafelé kell vándorolniuk. Eközben persze kénytelenek lemondani a kapaszkodásról, megszegve a BKV által hozott szabályt. Ha az utazás közben emiatt elesve szerzett sebekért a BKV-n elkezdenék az utasok behajtaniuk a biztosítási kártérítést, talán átgondolnák az ötletüket.

Az elején álldogálást, ne legyen félreértés, az is ösztönzi, hogy a felszállás után nem sokkal, a troli indulásakor rosszul jár, aki nem kapaszkodott meg valami szilárdban.

De legalább annyival segíthetnének, hogy a sofőr bemondógépére odatesznek egy olyan üzenetet is, a megállóban való népvándorlás elősegítésére, hogy kedves utasaink, kérjük, hogy a hülye ötletünk által okozott tömörülést oldandó legyenek szívesek a kocsi hátsó vége felé araszolni. Ezt régebben, a kalauzok idejében még szokás volt bemondani, de talán a metrókon is mondják néha, hogy a belseje még üres.

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2016.06.13. 17:44:30

Hm. Az előző kommenteket nem láttam, hiába frissítettem. De ezek szerint többen is megfigyeltük, amit a BKV még nem.

nagybalfasz (törölt) 2016.06.13. 17:51:24

@Androsz:
Nincs semmi baj az első ajtós felszállással, csak a legforgalmasabb járatokon ne legyen. Mi akadályoz meg abban, hogy beljebb menj a busz belsejébe? Érdekes, vidéken évtizedek óta jól működik, és nem csak gyér forgalmú járatokon.

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2016.06.13. 22:48:27

@nagybalfasz: "Mi akadályoz meg abban, hogy beljebb menj a busz belsejébe?"

A többi utas. Ezen a BKV kicsit segíthetne a bemondással.

Tudom, én is évtizedekig utaztam a Volán buszaival is. De az utazó mentalitása, és a várakozásai is eleve mások egy olyan járműnél, amely 2-3 óránként jár, csúcsidőben félóránként. Az utazás. A BKV trolijára felugrani közlekedés lenne. Számomra nem ugyanaz.

nagybalfasz (törölt) 2016.06.14. 00:04:44

@Androsz:
Írtam, hogy nem a gyér forgalmú járatokra gondoltam, és ez alatt nem a helyközi, hanem a vidéki városok helyi tömegközlekedését értem. Olyan járatokra gondolni, amik csúcsidőben 10 percenként járnak, és közel tömve vannak. És mégis megoldják, mert az utas tudja, hogy az első ajtón kell felszállni, és megszokta, hogy hátramegy, ha ott táncolni lehet.

Reactor 2021.12.01. 21:11:44

Nagyon cuki az is, amikor az utasok szeméttárolónak nézik a járművet, és itt dobálják el a fölösleges papírdarabjaikat, turhás zsebkendőket, meg más egyebeket. Mondjuk nincs mit csodálkozni, Pesten az is népszokás, hogy a panelproli az ablakán át vágja ki a szemetét az utcára.
Nem véleményezem az ilyen emberszabású majmokat. Arra se méltóak.
süti beállítások módosítása