A Szilícium-völgy „robbanása” előtt évtizedekbe telt, míg egy brand létrejött, és elkezdett ismertté s értékessé válni. Manapság alig pár év elegendő a nulláról dollármilliókig eljutni, hála az Internetnek, de főleg a befektetőknek. Íme, 5 dollár-milliárdos vállalkozás!
Slack
Ez a felhő-alapú cowork szoftver a csapatmunkára épít, akár a világ két pontján levő ember számára. Nem teljesen friss, ugyanis 2009-ben eredetileg játékcégnek indult (Tiny Speck) majd újraalapították Stewart Buteerfield vezetésével (CEO) 2013-ban, immáron Slack néven. A startup az elmúlt 3 évben „bankot robbantott” és jelenleg a leggyorsabban milliárdossá váló cégkén tartják számon – ez persze a finanszírozóknak tudható be. A sorozatos befektetői ajánlatoknak köszönhetően a Slack értékét tavaly márciusban közel 3 milliárd dollár értékűre becsülték. A Slack 2,7 millió felhasználót számlál világszerte, jelenleg 430 alkalmazottjuk van. A cég értéke idénre elérte a 3,8 milliárd dollárt.
Snapchat
A ma már milliók – főleg fiatalok – által használt app egyáltalán nem indult könnyedén, a közösségi oldalak világában könnyű elvérezni. 2011-ben találta ki Evan Spiegel és Reggie Brown, hol máshol, mint egy egyetemen. Ez volt a Stanford. Az akkor még Picaboo néven futó alkalmazás kevés sikert hozott, az alkotók pedig 2 hónap alatt kapcsoltak. A szoftver megkapta a Snapchat nevet, majd 2013-ban az első jelentősebb tőkét, 13,5 millió dollár formájában. A cég ekkor ért kb. 60-70 millió dollárt.
Még ebben az évben jött egy újabb (60 milliós) befektetés a Institutional Venture Partners részéről, ami 860 milliós értékre dobta fel a Snapchat-et. A cég életében egy híres pillanat vol, amikor a Facebook 3 milliárdos felvásárlási ajánlatát Spiegel visszautasította. A Snapchat napjainkban 100 millió napi felhasználóval, és kb. 16 milliárdos értékkel büszkélkedhet – úgy tűnik, Speigel anno jól döntött.
Jet
A cégalapító nem egy újonc, egyik legutóbbi cégét az Amazon vásárolta meg. Marc Lore 2014-ben alapította a Jet.com-ot, mely az e-kereskedelem egyik pofonegyszerű, mégis hihetetlenül működő ötletére épít és immáron 2 milliárdot ér, 1500 alkalmazottja van. A webshop mindennapi élethez szükséges dolgokat kínál, a wc papírtól a tévékig. A különlegessége mégis az a valósidejű algoritmus, ami a (főként Amerikában jellemző) boltok helyi akciót, személyre szabott ajánlatait imitálja, és realtime-módon ösztönöz az újabb és újabb termékek tudatos, gazdaságos megvásárlására, bekalkulálva a z árak időközbeni változását.
Blue Apron
Az itthon kevésbé ismert ötlet kb. a következő: „minőségi alapanyagok, közvetlen a termelőktől egyenesen hozzád.” A Blue Apron gondosan (és kalóriára pontosan) összeválogatott hozzávalóit hetente szállítja kézhez, idény-jellegű hozzávalókból, heti receptekkel a menüsorhoz. Le van tudva a bevásárló lista, a tülekedés a boltokban. A főzés új szintjét, igazi élményét ígérik, ami persze meg is van, de maga az alapötlet hasonlít ahhoz, mint amikor valaki lemegy a piacra.
A cég mégis bizonyítja, hogy bármely kis startup lehet milliárdokat érő cég, ha megtalálja a megfelelő mecénást. Étkezésenként 10 dollár, világszerte pedig 8 millió ügyfél havonta. A haszonkulcs igen magas, a cég pedig olyanokra épít, akik nagyon elfoglaltak és arra sincs idejük (vagy kedvük, netán kreativitásuk) hogy a vacsorán agyaljanak. A 2012-ben alapított cég értéke kb. 2 milliárd dollár, összesen 1800 személyt foglalkoztatnak.
The Honest Company
Ha egy céget egy világszerte ismert híresség alapít, a befektetők óvatosan nyúlnak hozzá a projekthez. Jessica Alba ötlete azonban nem csak okos volt, de működik is és tényleg jó. 2012-ben alakult azzal a célkitűzéssel, hogy kizárólag környezetbarát bébi termékeket állítsanak elő a fürdetőtől a pelenkáig. A cég 1,7 milliárdos értékével és az ötszáznál is több alkalmazottjával az élbolyban van.