Idén február 22-én fogják átadni az Akadémia Díját, egészen pontosan egy hét múlva. Ebből az alkalomból indul cikk-sorozatunk, melynek első része a híres aranyszobor történetével és sok egyéb érdekességgel foglalkozik.
Az első átadó ünnepségre 1929. május 16-án, Hollywood-i Roosevelt Hotelben került sor, azonban akkor még senki sem ismerte a szobor nevét ugyanis nem keresztelték még el. Ezek után évekig a nagy múltú Biltmore szállodák adtak otthont a gálának. Sokan a második világháborúval, némelyek az egyre fokozódó népszerűséggel magyarázzák azt, hogy 1942-től kezdve színházakban rendezik meg a gáláns rendezvényt, bár az elmúlt évtizedekben Los Angeles és New York felváltva adott otthont az Oscarnak. Idén immáron tizenötödik éve, hogy a Hollywood-i Kodak Színházban rendezik meg a díjátadót - ez nem kizárólag a helyszínnek, mint filmipar fellegvárának köszönhető, hanem a színház 3400 férőhelyének is.
( 2001 óta a Kodak filmszínház ad otthont a gálának).
Az első díjátadó még a médiától és a nyilvánosság tekintetétől elzártan zajlott, mindössze háromszáz meghívott, illetve néhány belépőt vásárolt vendég volt jelen. Az első gála inkább az elismerésről, mintsem a médianyilvánosságról szólt, a díjak gyors kiosztása után hamar estélyi hangulatba fordult a kiosztó. A második évben azonban, a rendezvény óriási népszerűségének köszönhetően már egy egész órás rádióadás közvetítette az átadást. 1953-tól a televízió vált a ceremónia közvetítőjévé, ekkor sugározták az első TV-s közvetítést fekete-fehérben. Már ekkor is több millióan kísérték figyelemmel a ceremóniát, pedig csak az USA-ban és Kanadában sugározták. 1966-tól kezdve a tévében is színesben volt élvezhető az Oscar, pár évvel később már világszerte kísérték figyelemmel.
(Egy ritkán látható kép az Akadémia első díjkiosztójáról ).
Azóta jócskán átalakult nem csak Hollywood, hanem ebből fakadóan a ceremónia is – hatalmas médianyilvánosság kíséri az átadást, amin a legkiválóbb divattervezők ruhakölteményeit viselik a hölgyek, ezzel is reklámozva az adott tervezőt. Az ováció szinte páratlan, villan a sok száz fényképezőgép, és több száz televízió csatorna közvetíti a megjelentek minden lépését, majd másnap a bulvár magazinok rengeteg képet hoznak le, és az Oscar gála még hetekig téma a sajtóban. Így vált egy szakmai díjátadásnak indult szűk körű esemény a modern kor egyik meghatározó világ-eseményévé.
Az első akadémiai díjátadón az 1927-28-ban készült alkotásokat díjazták, de a mainál jóval kevesebb szobrocskát, mindössze tizenötöt osztottak ki, ugyanis sok kategória még nem létezett - azóta az évek során összesen közel háromezer szobor került átadásra. Az első években még a jelöltek nevei nem voltak titkosítva, 1941-től kezdve csak a jelöléseket megszavazó tagok tudhatják előre a neveket. Az Akadémia döntéséből ered a „borítékos rendszer”: a díj átadásáig egy lezárt borítékban van a nyertes neve. Az évek során egyes kategóriák megszűntek, átalakultak.
(Készülnek a 87. gála titkos tartalmú borítékjai).
Érdekesség, hogy az első évben a legjobb rendező díját kettéosztották a vígjáték és dráma kategóriák között, később párszor az is megtörtént, hogy ugyanígy a legjobb filmzene kategóriáját is kettéosztották. A filmzenék díjazásához tartozó érdekesség, hogy manapság már csak az eredeti filmzenét, kifejezetten az alkotás számára komponált zenéket jelölik, a feldolgozott zenéket nem. Szintén a megosztott díjakkal kapcsolatos érdekesség, hogy a jelenleg is létező kategóriába tartozó sminkes, látványtervezői és operatőri munkát díjazó Oscar-okat a harmincas évektől a hatvanas évekig a fekete-fehér, és színes filmek között megosztva ítélték oda. Az első átadás során a legjobb film díját „Unique and Artistic Production” néven osztották ki, mára ez „Best Picture” névre hallgat. A technikai díjat szintén az első gálán „mérnöki teljesítményként” díjazták, a technika akkori fejlettsége folytán ez főként kétkezi munka volt.
(A világ első „Unique and Artistic Production” azaz a "Legjobb film" díját elnyert Virradat c. film).
Szintén még az 1929-es átadón osztották ki egyetlen alkalommal a „Title Working” díjat, ami külön díjazta a némafilmek feliratait. Jelenleg összesen 24 kategória létezik, amibe nem tartoznak bele a speciális díjak, amiket nem rendszeresen ítélnek oda. Ide tartozik többek között a Műszaki-, a Diák-, a Különleges-, az Ifjúsági, és a Tiszteletbeli Oscar-Díj, valamint az egyéb különdíjak. Jelenleg a legfiatalabb kategória a 2002-ben alapított „Legjobb animációs film” cím, ennek első nyertese a Shrek volt.
(George C. Scott egyáltalán nem vett át a díjat, Marlon Brando pedig egy indián lányt küldött maga helyett).
Az Oscar története nem nélkülözi az érdekes sztorikat. Például Marlon Brando az 1972-es Keresztapa című filmben nyújtott alakításáért kapott díjért Sacheen Littlefeathert, egy fiatal indián lányt küldte el maga helyett. Az amerikai őslakosokkal szembeni bánásmód elleni tiltakozásul ő maga meg sem jelent a díjátadón, ehelyett a lány olvasta fel Brando tizenöt oldalas kritikáját. Volt olyan is, amikor valaki nem vette át a díjat: George C. Scott, a Patton című film legjobb férfi főszereplője, 1970-ben tett így, az Oscar történelmében egyetlenként.
Hollywoodban egyébként többen is kritikusan szemlélik a díjátadók, sokszor elmarasztalva azt. Dustin Hoffmann szerint például a gála „obszcén és mocskos dolog, semmivel sem jobb egy szépségversenynél.” A színészlegenda, Humphrey Bogart szerint pedig „a színészi teljesítményeket csak abban az esetben lehetne összehasonlítani egymással, ha minden jelölt ugyanazt a szerepet alakítaná”.
(Dustin Hoffman adja át a Legjobb filmnek járó Oscart a rendező Clint Eastwoodnak).
1973-ban meglehetősen zavarba ejtő, és azóta is magyarázat nélküli jelenség történt a gálán: egy pucér férfi, név szerint Robert Opal, galéria tulajdonos rohant be a színpadra a ceremónia kellős közepén. 2000-ben pedig még a díjak átadása előtt eltűnt az összes szobor. Egy nem éppen gazdag férfi találta meg őket egy kukában, három szobrocska kivételével. A férfi páratlan becsületességét mindössze kettő tiszteletjeggyel honorálta az Akadémia.
(Robert Opal szalad be ruha nélkül a gálára. A jelenet nagy része szerencsére nem látszott a képernyőn).
Furcsa anekdoták szólnak arról is, hogy milyen szélsőséges helyeken tartják egyes sztárok a szobrot: Russel Crowe például ausztrál farmján tárolja egy tyúkólban, mert szerinte a szobor nagyobb tojás tojására ösztönzi a szárnyasokat. Elizabeth Taylorról, Jodie Fosterről és az elhunyt Marlon Barandoról is azt állítják, hogy a mellékhelységben találták meg a megfelelő helyet a díjnak. Velük ellentétben Whoopi Goldberg annyira nem törődött a szoborral, hogy költözés közben egyszerűen elhagyta. Rajta kívül Coli Firth a 2011-es gála estéjén a mosdóban hagyta a szobrot, de azt később megtalálták. Matt Damon egy lakását ért beázás során végleg elveszítette, Angelina Jolie szintén hagyott el szobrot.,Bing Crosby, egyik egyetemen kiállított Oscar-szobrát pedig valakit egy napra lopta el, majd visszavitte.
Következő cikkünkben a jelölés menetével foglalkozunk, röviden bemutatjuk az AMPAS-t is!
Ha tetszett a cikk, kérlek like-old Te is!