Búcsú az öregfiútól
2016. január 22. írta: lauren_blogger

Búcsú az öregfiútól

68 éves történelmet zár a Land Rover Defender

A világ egyik legikonikusabb és legszélesebb körben alkalmazott terepjárója. Nem csak elnyűhetetlensége és off-road képességei tették kultikussá, hanem időtlen stílusa és az életérzés, amit egyetlen más kocsi sem adhat.

land-rover-defender-110-5030_13.jpg

Azt hogy ennek a kocsinak mekkora hatása volt és van az emberek életére és mondhatni az egész világra, azt most, a gyártás megszűnése előtti napokban lehet igazán érezni. A gyártó a Solihull-i Land Rover gyárba invitálta a fanatikus rajongókat és tulajdonosokat – számos üzenet és fényképek a falakon, amik emlékeztetnek a kontinenseken keresztül, sok ezer megtett kilométerre és a sok-sok együtt töltött évre. S bár a gyártás meghosszabbítására tett kísérlet csupán pár hónappal tudta kitolni a kultikus off-roader életét, emberek tömegei számára a Defender egy pót-családtag volt és lesz. Több, mint tízezer ember vett részt a sorozatos gyárlátogatásokon, volt, aki Új-Zélandról repült oda.

l316_14_ext_loc14_dfc_fs_281-87695_1216x684.jpg

A Defender a legszélesebb körben alkalmazott terepjáró – igazi terepképességekkel, elnyűhetetlenségével, masszív megjelenésével és remek technikai adottságaival.  Mentőautó, vadász terepjáró, rendőrségi rohamkocsi, safari-autó, katonai terepjáró és számos egyéb szerep volt már ezé a kocsié, ami kétség kívül a legmegbízhatóbb terepjáró a világon. Mégis, 2016 január 29-én lezárul egy korszak, a Defender sorsa itt véget ér. S bér most még átlagosan minden negyedik percben legördül egy a gyártósorról, alig egy héten belül a legendát eltemetik, a közép-angliai (Midlands) gyár leáll. Persze csak átmenetileg, mert a JLR az új-hullámos autóikat akarja itt hamarosan gyártani, azonban a sikeres Mercedes G-osztályt is ihlető autó története közel hetven év után lezárul.

car_photo_466591_0.jpg

Mióta 1948-ban (akkor még Series I néven, de szinte a mostanival megegyező külső és részben belsővel) az első modell megjelent, több mint 2 millió példány csatlakozott a flottához. Megdöbbentő, de az összes megjelent modell 66%-a még ma is üzemképes. Van a megbízhatóság és azután van a Defender – nagy valószínűséggel a működő 66% tulajdonosainak 100%-a elégedett.

land-rover-defender-110-5030_1.jpg

(A Defender egy életérzést képvisel, s bár nem olcsó, belül megmaradt funkcionális puritánsága)

Cikkünk inkább rekviem, sem mint a technikai specifikációk számbavétele, de azért ejtünk pár szót a modell technikai paramétereiről és történetéről. A fáma szerint a második világháború után rengeteg amerikai Jeep maradt Nagy-Britanniában, és a kétkezi munkások, gazdák elszeretettel használták az igénytelen és elnyűhetetlen terepjárókat a földmunkákhoz. Pár évvel később az angol autógyártás megszülte egyik legemlékezetesebb modelljét.

land_rover_series_i.jpg

Az ötlet megszületése Spencer Wilkshez a Rover akkori igazgatójához köthető,a ki maga is használt egy ideig egy háborús Jeep-et. 1947-ben bátyjával, Maurce-szal megtervezték az első Rover terepjárót. Jeep alapokra, a Rover P6-os motorjával, minimális formatervezéssel. Szándékosak középkormányos kialakítással készítették, a sebváltó a sofőr lába közé került, így eladható volt jobb-, valamint bal kormányos kialakítással is a későbbiekben.

land_rover_series_1_ht.jpg

1947-ben készült egy tizenhat darabos elő-sorozat, de ebből tanulva elhagyták a középkormányt és a „bonyolult” Jeep-dizájnt. Helyette a lecsupaszított, egyszerű lemezekből összerakott változat jelent meg  1948-ban. Az első Rover terepjáróként ez lett a „Land Rover”, hivatalosan Series I., „közúti traktor” besorolással. Ezt abban a Sohull-i gyárban készítették, ahol napjainkban is elkészülnek az utolsó példányok. 1958-ig gyártották 2 és 4 ajtós kivitelben, valamint 2 ajtós pick-upként. 1.6 literes és 2 literes benzin, valamint 2 literes dízelmotorral lehetett kapni, négysebességes manuális váltóval.

photos_land_rover_defender_2007_1.jpg

Három évig volt gyártásban a Series II, egészen 1961-ig. Ez idő alatt hasonló kialakítással és szinte megegyező motor-választékkal lehetett kapni a masszív terepjárót. A hagyományos verziókon túl 8, 10 sőt 12 személyes hosszított kivitelben is gyártották. Ezt követően tíz évig készült a Series IIA, melyet nagyon nehéz megkülönböztetni elődjétől. Pár apró külső változtatás, valamint bővülő motor választék jellemzi ezt a sikeres szériát. Ez a sorozat volt, ami igazán népszerűvé és elterjedtté tette az afrikai országokban (jellemzően korábbi angol gyarmatokon) és a Közel-Keleten. Az utolsó Series 1971 és 85 között volt gyártásban. 1976-ban gördült le a gyártósorról az egy milliomodik darab.

land-rover-defender-130-station-wagon-06.jpg

large_52914.jpg

cv_cgi_l316_14_130dchcpu_ssc_fs_295-83751_550x321.jpg

1980-ban vált a terepjáró Defenderré, de ezt. 1985-től a 90, 110, 127 és 130-as típusok az új, máig változatlanul gyártott modell változatai. Ez a modell már a pick-up, station wagon, truck cab (felépítmény nélküli), keménytetős változatokban készült, de sok egyéb speciális kialakítás is készült belőle. Állandó összkerékhajtással, spirálrugózással és első féktárcsákkal készült. 2,25-ös és 3,5-ös benzines, valamint 2,25 és 2,5-ös dízel motorokkal készült az új változat, majd a háromezres turbó dízelt is megkapta, a legbrutálisabb gyári verzió mégis a 3,9 literes benzines.

land-rover-defender-90-2015-pics-174552.jpg

(Az SVX széria egyik darabja)

Azóta több limitált változat, valamint más cégek (Kahn, Icon, stb. )  készített modell látott napvilágot. 2008-ban a cég hatvanadik születésnapjára készült az SVX széria, három változatban.

lr_def_manufacturing_060115_04.jpg

lr_def_manufacturing_biw_060115_03.jpg

lr_def_manufacturing_decant_060115_06.jpg

(Az utolsó Defenderek gyártása)

A gyárba látogatók egy misztikus kör tagjainak, és addig titkos univerzumnak a részeiként érezték magukat – szólnak a beszámolók. A gyár óraműpontossággal üzemel, mindenki tudja a saját szerepét és feladatkörét, minden egyes részfeladatra csupán a szükséges, meghatározott időt szánva. Minden bizonnyal szürreális érzés lehet az összeszerelést végzők számára az utolsó lyukakat fúrni a kasztnikba, a végső csavarokat behelyezni és az utolsó ajtót felrakni a Defenderekre. A gyár szép lassan elhalkul, miközben az elkészült modellek várják majd az utolsó minőség ellenőrzést, míg végül az utolsó Defender is kigördül, hogy szembeszállva az idővasfogával még sok-sok éven át dolgozzon, és örömöt okozzon valamely szerencsés tulajdonosnak.

Az utolsó Defenderek gyártásáról egy fotósorozatot közlünk hamarosan megjelenő posztunkban. Látogass vissza Te is!

Kövess minket Facebook-on is, ahol naponta frissülő tartalommal várunk!

A bejegyzés trackback címe:

https://lauren.blog.hu/api/trackback/id/tr397315176

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kelly és a szexi dög 2016.01.22. 23:40:10

Már nagyon régen csak úgy emlegetik: AZ ANGOL BETEG - ennyit a megbízhatóságáról...

Spiritmonger 2016.01.23. 00:37:35

A legjobb terepjáró nem ez. Becsületetekre legyen mondva, hogy megemlítettétek a G-t, mert az a legjobb.
Amit nem törtek össze belőle, az a mai napig megy...

qawsedrf 2016.01.23. 00:55:37

Angol beteg? Semmit nem tudsz erről az autóról. Nekem 15 éve van, és vettem többet is, mert annyira jó. Soha nem hagyott cserben, pedig bejártam vele fél Európát. Van dízelem, benzines, rövid és hosszú és Lightweight is. Negyed óra alatt csinálok a lakóautómból kabriót, vagy pick up-ot. Felezőben szántani lehet vele. Ha nem volt ilyened, minek írogatsz butaságokat?

qawsedrf 2016.01.23. 00:59:12

@Spiritmonger: használt G árából veszek hármat, és mégse tud többet. Ismerősöm akkor adta el a mergát, amikor a szervíz közölte, hogy ki kell venni a blokkot az önindító javításhoz...

2016.01.23. 09:47:28

Volt szerencsém a típushoz egy Eilat környéki kiránduláson. Amit ott produkáltak vele, nem volt egy hétköznapi élmény. A vezetőink azt mondták, az összes többi terepjáró elvérzett, ez bírta egyedül.

Balu7979 2016.01.23. 13:53:29

Hát,inkább a harmadik,vagy negyedik legjobb.Persze ez vallás kérdése.Kultikus darab az tény,de nem a megbízhatóságáról híres.A Bamakón láttam,jól ment homokban.volt egy szakasz Mauritániában ahol megállt a sor egy homokdüne elött.Kb 500-600 méter nem brutál meredek,de azért jó kis kaptató.A Defender egyszerüen felment.Jött egy kis Cherokee 4,0 hátra tolat kb. 500 méter nagy gáz felment.én kiszáltam a mienkböl (Land Cruiser 2,5 TD),mert voltunk vagy 3 tonna nélkülem is,a barátom felment vele felezöbe csont nélkül.Az összes többi "terepjáró" (kb 20 darab) Pajero,Maverick,T3 Syncro (az még türhetö volt),Patrol,nem mentek fel csak sokadik próbálkozásra keservesen és volt amelyik egyaltalán nem,azt mondjuk fogorvos vezette.
Biztos jó a Defender,de én nem bíznék meg benne,hogy több ezer kilométert menjek vele.Az újakba Ford Transit motor van.Szerintem ez mindent el mond róla.

Haus Fiegl Bikers 2016.01.23. 14:34:55

Lelkes Land Rover user vagyok evtizedek ota: Rang Rover (szigoruan csak a ciposdoboz, regiek), Serial III, Discovery, Defender... Nem a legeslegjobb a terepjaro kepesseguk, de az elso otben biztosan benne vannak. Megbizhatosagban szinten. Egy G-Merci a keresztben-kasul diffik miatt nyilvan jobban birja a pocsolyakat, es akkor meg nem is beszeltem az Unimog-rol, plane az istenkiralycsaszar Pinzgauerrol. Szoval nagyon jo gep ez, nagyon megbizhato es strapabiro, de legjobbnak nevezni azert eroteljes tulzas.

dreamhotep 2016.01.23. 19:39:41

A világ legjobb terepjárója a mercedes G osztály. És még a land cruisert is előrébb raknám, mint az angol beteget. uaz szintjén van, kicsit jobb a niva-nál.

Balu7979 2016.01.23. 21:33:04

A Top Gears remekül érzékeltette a lényeget.A hölgy hozzászólása is rövid,de velös volt.Ár-érték arány Hilux/Land Cruiser.Jó a Merci,de 20 éves példányokért fizessen 4-5 milliót,akinek ...Amúgy abban is van betegség elég.A 400 CDI motor,meg a 350 TD is egy fos,az 500 benzinesek lánc hibásak.Amúgy nem éri az árát,túl van lihegve.Eltekintve a huszon-harmincon éves példányoktól nem tudom melyikkel mennek terepre,mint használati tárgy akkor inkább az "angol beteg".A G egy státuszszimbólum,már rég nem terepjáró (-nak használják),mint SUV pedig vannak sokkal kényelmesebb,takarékosabb,gyorsabb,csendesebb(!!!) modellek.Gazdag hülyék rongyrázása.Kivétel ezalól persze a hadsereg,de hát ök mennyit mennek terepre?Azok is inkább max földúton járnak vele.Kapufa az egész autó.

swfla 2016.01.24. 04:33:35

@Balu7979: "Kivétel ezalól persze a hadsereg,de hát ök mennyit mennek terepre?Azok is inkább max földúton járnak vele"

Auu :-)
Erdekes az okfejtesed, de ennel a resznel elmosolyodtam

mics.1 2016.01.24. 10:15:29

A Land Rover egy trágyadomb, aki szerint jó autó az nagyon elfogult. Ingyen se kéne, bajlódjon vele akinek Imre az anyja.

Balu7979 2016.01.24. 17:59:02

@swfla: mosolyoghatsz,de kérdem én,hogy a magyar hadsereg Somogybabodon jaszkarizik a G Mercikkel.Az lehet,hogy a Bundeswehrnél,ha jó kedvük van a fiúknak megkínozzák a Wolfot,de nem a Breszlau Drezdán tesztelgetik.Amúgy a seregnek gyártott változatok sokkal puritánabbak,mint a polgáriak,de igazán komoly terepes felhasználás többnyire nincs sehol,amit pl. egy Nissan Terranoval nem lehetne megoldani.

lauren_blogger 2016.01.29. 13:35:17

Ígértetünk szerint, az utolsó darabok gyártásól itt láthattok egy képriportot:
lauren.blog.hu/2016/01/29/igy_keszulnek_az_utolso_defenderek
süti beállítások módosítása